USUWANIE ZAWORÓW EGR
Gdy przed laty zaostrzone zostały normy czystości spalin konstruktorzy silników (benzynowych i wysokoprężnych) doszli do wniosku, że najłatwiej będzie je spełnić wprowadzając układ recyrkulacji gazów wydechowych. W rezultacie większość samochodów pojawiających się dziś w warsztatach ma system recyrkulacji pokazany na rysunku.
Z systemem tym jest jednak taki kłopot, że zasadniczy jego element, czyli zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation), zwany też AGR (Das Abgasrückführventil), ma niestety ograniczoną trwałość i od czasu do czasu trzeba go niestety wymienić. W krajach, w których sprzedaje się paliwo dobrej jakości operacja ta w przeciętnie użytkowanym pojeździe jest wykonywana średnio co 2,5 roku, lub co 50000 km przebiegu.
Objawy niesprawności
Warto o tej pozornie nieistotnej informacji pamiętać, gdyż może to oddać nieocenione usługi podczas diagnozy nieprawidłowej pracy silnika, w którym po sprawdzeniu mechaniki i instalacji wtryskowej wszystko wydaje się być w jak najlepszym porządku. W przypadku jednostki benzynowej ma ona więc prawidłowe ciśnienie sprężania, sprawne są wtryskiwacze, świece i przewody zapłonowe, tymczasem na wolnych obrotach silnik pracuje niestabilnie, niejednokrotnie gaśnie. Jednocześnie w trybie pracy z częściowym obciążeniem występuje szarpanie, czasem zapala się kontrolka check engine. Do tego w zależności od rodzaju zaworu i zaawansowania oprogramowania sterownika silnika zapisywane są błędy nieprawidłowego składu mieszanki lub błąd wskazujący wprost na zawór recyrkulacji.
Silniki wysokoprężne z układem recyrkulacji spalin, w którym zawór szwankuje pracują na ogół poprawnie, jedynym widocznym, niepokojącym objawem jest dymienie z rury wydechowej, szczególnie podczas intensywnego przyspieszania. Zauważmy też, że jeśli zawór EGR w dieslu nie zatnie się na amen, to jego uszkodzenie nie jest bezpośrednio wykrywane przez oprogramowanie diagnostyczne sterownika. Występują wtedy zapisy o charakterze pośrednim dotyczące nieprawidłowej ilości powietrza pobieranego przez silnik w określonych stanach (prędkość obrotowa, obciążenie) jego pracy.